Press "Enter" to skip to content

+2 story

Proste skupina písmenok o mojej +2.

Keďže bol dnes voľný deň, rozhdol som sa, že spíšem, ako som sa pozrel na zub mojej aktuálnej +2. Zasvätení už vedia, že to je +2, ktorú som získal za dva litre od jedného týpka, a pôvodne som ju ponúkol do takej malej dražby v našej komunite, s tým, že zisk sa bude rovnať nule. Bohužiaľ až po vysvetlení to pochopili až traja ľudia, pričom v dražbe skončili až dvaja z nich… Asi po dýždni som však zistil, že inkriminovaná predajná +2 má taký malý infarkt, a keďže už existoval vážny záujemca, tak v rámci zachovania kontinuity, som proste predal svoju pôvodnú skoro plne funkčnú +2 a tú chorú som si nechal s prerobením pár stoviek a so zámerom, že tie choroby na nej, si niekedy neskôr preliečim. No a to "neskôr" nasalo … pardón … nastalo práve nedávno. A keďže rád ťukám do malých štvorčekov potlačených písmenkami, bolo jasné, že z liečby +2 vznikne článok.

Takže moja aktuálna plusdvojka mala tieto symptómy:

– otrasný videovýstup

– otrasný obraz a zvuk cez modulátor

– RGB výstup nemal primiešaný BRIGHT

– stránkovanie 128k bolo všelijaké len nie dobré

– nefunkčný magnetofón

– bez ACB sterea

Obraz z videovýstupu chvalabohu odstránilo jednoduché otočenie trenzistora TR4 o 180 stupňov, na čo nás našťastie len veľmi nedávno upozornil LMN z 8bit Company. Sa divím, že to pre 99% súčasných spektristov (vrátane mňa) bola novinka, holt video výstup z +2 asi nikto moc nepoužíval. Všetci sú na RGB 🙂

Obraz z modulátora som opravil odpojením beepera a AY od MC1376P. Nechcel som nič preškrabať a tak som len vytiahol z plošáku C49, C50 a C29. Výsledok je taký, že na mono jacku SK1 audio out mám, ale neprimiešava sa do modulátora. Táto úprava dáva aspoň na tejto mojej aktuálnej +2 krásny farebný obraz, bez rušenia a z reprákov TV sa šinie krásne ticho. Po správnosti by sa po tejto úprave asi mal prizemniť audio input na MC1376P, ale funguje mi to, tak ako to je a tak som to už neriešil. Ináč z mojich skúseností tento ugly hack vyrieši 80% problémov s modulátorom a to nielen na +2, ale i na klasickej 128k.

Bright do RGB som vyriešil len pridaním R12, R13, R14, D9, D10, D11, ktoré som vôbec nemal osadené a samozrejme som nezabudol na prehodenie prepojok LKx do správnych polôh. Proste sa mi dostala do ruky ta drbnutá "PERITEL" verzia z Írska, pri ktorej aj v UK dvíhajú obočie. Ale je to jedno. Bright už mám, tak je mi to viete kde…

Problém so stránkovaním som vyriešil ako prvý už pred niekoľkými dňami. Strávil som nad tým X hodín a skúsil som všetko možné, ale ako jediné správne riešenie sa nakoniec ukázala výmena HALu za iný funkčný, z vraku 128K mašiny, čo som mal našťastie v šuplíku . Tipoval by som všeličo, ale nakopnutý HAL by som nečakal. Ale sraťh naňho. Už je namiesto neho pätica a v nej HAL z vraku a keď sa k tomu dostanem, tak naprdím do GALu Umbrellu a HAL pôjde do kýbla.

Nefunkčný magnetofón bol vďaka Cygnusovej stránke prechádzka ružovou záhradou. Proste odpadli nejaké drôty a vypučali nejaké kondíky. Po výmene a zaspájkovaní toho, čo odpadlo a po oprave toho čo sa dodrbalo podľa Cygnusovej schémy, sa magič rozbehol ako víno. Za toto má Cygnus u mňa pivo. Ale také veľké, že budú až žiarovky blikať keď ho bude piť, lebo ináč by som zadrbal dva dni len reverse engineeringom magiča v +2.

No a ACB stereo je klasika. To dorábal hádam každý, kto má ku spektráču alebo v spektráči AY. Akurát ma sralo to veľmi rozšírené skalické melodikovské ACB s utopeným C, ktoré mám zastavané aj v +2B, a tak som sa rozhodol pre Zilogove ACB 1.618, čiže zlatý rez. Pôvodné Zilogom navrhované 5k2 ku 3k3 a 180R proti zemi cez 10uF na výstupe bolo síce to "stredné" zhruba zlatorezové, čo by sme mali považovať skoro za modlu, ale v praxi to hralo dobre len cez zosik. V štúdiových slúchadlách to prdkalo slovami nula celá nula nič. A tak postupným skúšaním všetkého možného a dodržiavajúc 1.618, som skončil na 1k6 (zložil som z 1k5 + 100R.) ku 1k, 470R proti zemi a 4,7uF na výstupe, čo hrá úplne krásne aj cez zosik aj cez slúchadlá a stereo nie je tak ostré ako pri 5k2 ku 3k3 a ani to moc nefiltruje to čo nemá. Verím tomu, že to nie je mojou hluchotou, ale že to prírodne cítim. A ak nie, tak viete čo 😀 A keď to zhrniem, tak Zilog mal zasa raz s tým 1.618 pravdu. Tak dobré rozloženie kanálov AYčka som ešte nepočul. A veľmi dobre k tomu vyznieva primixovanie pôvodného audio vstupu z MC1376P cez 10k odpory na pravý a ľavý kanál, ktoré som ja v mojej mašine odpílil. Stereo je potom krásne rozplízlé a ako bonus je primiešaný beeper. Znie to zložito, ale je to eazy a raz keď sa nadrbem, tak to celé nakreslím do schémy 😉

9 Comments

  1. kompozit vystup
    Asi otevru +2ku a preci jen se na ten tranzistor podivam. Kompozitni vystup bych si totiz rozhodne u sve Symbiozy predstavoval o neco lepsi…Dik za clanek, precetl jsem to jednim dechem 😉

  2. Noby Noby

    Supr clanek, urcite se k nemu jeste nekdy vratim a rady pouziju.

  3. dex dex

    A já si už myslel, že do své nové 128 nebudu muset šťourat – jak to tu čtu, čeká mne toho hodně, modulátor, ACB, … :o)

  4. F6 F6

    Supr clanek, jen me znalosti elektroniky nejsou na takove urovni, abych z popisu nebo ze schematu pochopil jak to s tim ACB je, takze nejlepe udelat sadu velmi detailnich fotek, aby bylo videt barevne carky na odporech a kam jsou pripajene… Jinak s tim nehnu.

  5. To radsej nechci,
    lebo som sa s tym moc neparal a tak mam ACB urobene pomocou nadhernych priestorovych spojov :-D, proste pawuk ako vysity …

  6. kabatus kabatus

    TR4
    Ahojte, velmi pekny clanok.Skusal som v mojej sedej +2 otocit TR4, ale obraz to vyrazne zhorsilo (stratil farbu a dostal kopec sumu), takze asi to nefunguje na vsetkych.

  7. z00m z00m

    to kabatus:
    vyber este C31.

  8. baze baze

    Na ten mixovací pomer kanálov u AY je viacero názorov. Busy je zástanca 1:1, Zilog odvodil zlatý rez na základe energie signálu (tuším). Mne sa zdá najlogickejší pomer odmocnina z dvoch, čiže 1,414. Totiž, vezmime to geometricky, že smery k ľavému a pravému reproduktoru tvoria ortogonálnu bázu a váhovaným súčtom týchto vektorov chceš dosiahnuť bod na pomyselnej kružnici, ktorej si stredom. Tak, aby kanály A, B, C predstavovali rovnako vzdialené zdroje zvuku. Ak je polomer tejto kružnice 1, potom priemet ľavého a pravého reproduktoru je kosínus 45 stupňov, čiže sqrt(2) / 2, čiže 0,707. Preto váha kanálu A a B musí byť 0,707 * C, alebo naopak, C musí byť 1,414-krát väčšie. Bol by som veľmi prekvapený, keby napr. softwarový mixér inak počítal váhy. Vychádza to aj z hľadiska energie, 0,707^2 + 0.707^2 = 1. Takže inšpirácia dobudúcna 🙂

  9. z00m z00m

    Môžeme tvoju teóriu odskúšať na foreveri, rád posúdim, či to je lepšie ako zlatý rez 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *