Press "Enter" to skip to content

Adios Baťa

V priebehu piatich rokov som si trikrát kúpil u Baťu topánky, z toho trikrát som reklamoval, z toho dvakrát som utrel nos.

Pohár mojej trpezlivosti s Baťom pretiekol, preto som sa rozhodol podeliť sa o skúsenosti, ktoré som nadobudol v reklamačnom procese s touto spoločnosťou. Nie, nebude to veselé čítanie, ale dúfam, že bude poučné pre čo najviac ľudí, ktorí sem zablúdia a následne sa predajniam Baťa vyhnú veľkým oblúkom.

Môj príbeh má dve epizódy. Všetko sa začalo nákupom športových poltopánok v cene cca 50 Eur. Rozpadli sa mi po troch týždňoch používania a to tak, že sa roztrhla vrchná koža v mieste prišitia na podrážku. Švy ostali celé, proste sa potrhala tá koža. Reklamačné konanie trvalo 24 dní, našťastie pán súdny znalec uznal, že sa jedná o výrobnú vadu a vrátili mi peniaze. Potiaľto bolo všetko v poriadku, keď odmyslím kvalitu toho navonok rozumne vyzerajúceho výrobku.

Keďže chodiť v niečom treba, následne na to som si kúpil v tej istej predajni značkové tenisky za nemalú sumu. Po štyroch mesiacoch bežného nosenia mi začalo do nich zatekať cez podrážku, pretože sa nosením rozlepila na viacerých miestach. Nasledovala opäť reklamácia. Pán súdny znalec však reklamáciu neuznal, vraj som si poškodenie spôsobil sám (ak sa správne pamatám, tak to bolo “nešpecifikovaným mechanickým zásahom”). Ak pán súdny znalec považuje bežné nosenie a údržbu v súlade s návodom na použitie za nešpecifikovaný mechanický zásah, tak by mal asi uvažovať o zmene zamestnania. Obuv mi bolo ľúto vyhodiť, pretože nestála päť centov, tak som si ju nechal zlepiť u obyčajného obuvníka. Zaujímavé, že po jeho zásahu som ju riadne a bez problému vynosil až do zodrania, kedy som topánky začiatkom roka 2010 hodil do kontajnera pre stav nezlučiteľný s používaním. Zrejme si ten obuvník, ktorý mi ich opravil, na kvalitu svojej práce potrpí, na rozdiel od výrobcu inkriminovanej obuvi.

Pre mňa to mal byť výstražný signál, bohužiaľ som si u Baťu tento rok v marci kúpil obuv znova a teraz už to sakramentsky ľutujem. Týmto sa začala druhá a posledná epizóda tohto príbehu.

Jedná sa o značkovú trekovú pánsku obuv, stála ma 80 Eur a používam ju na bežné denno-denné nosenie. Koncom októbra som si všimol, že sa časť podrážky na bočnej strane odlepila pretože sa prepadla vnútorná časť päty a odieral sa tým velúr, z ktorého je vonkajšia časť obuvi na päte vyhotovená. Obuv som teda v dobrej viere reklamoval, avšak reklamácia mi po trinástich dňoch nebola uznaná, lebo citujem pána súdneho znalca (krátené):

“…vznik poškodenia bol ovplyvnený neprimeraným, bližšie neurčeným, mechanickým zásahom pri užívaní…..vrchový materiál i materiál medzipodošvy viditeľné chyby materiálového charakteru nevykazujú….v poškodenom mieste je viditeľný a hmatateľný zatvrdnutý nános lepidla, ktorý nie je technologického charakteru, nárok na reklamáciu spotrebiteľovi zaniká….”

Ako vidíte, pán súdny znalec si odporuje hneď vo dvoch vetách po sebe. Na jednej strane uznáva roztrhnutý spoj, na strane druhej nevidí materiálovú nekvalitu, ktorá roztrhnutie spôsobila. Pán súdny znalec nech si nabudúce založí okuliare, pretože pokles medzipodošvy pri porovnaní s druhou topánkou (ktorá je úplne v poriadku) je úplne evidentný a mne ako technicky vzdelanému človeku je úplne jasné, že bočná časť podrážky sa odlepila práve z dohoto dôvodu – podrážka je z pevnejšieho materiálu a spoj s mäkšou medzipodošvou, ktorá sa prepadla, toto namáhanie v strihu neudržal a roztrhol sa. Pán súdny znalec sa následne vyhovára na nejaký nános lepidla netechnologického charakteru, čo je typický príklad, ako sa pred neodbornou verejnosťou vyvliecť zo zodpovednosti za nekvalitný výrobok. Ja som obuv používal bežným spôsobom, hneď ako som objavil závadu som ju reklamoval a aké lepidlo použil výrobca a či vyhovuje kritériám pána súdneho znalca na technologický charakter ma nezaujíma. Neurobil som nič v rozpore s návodom na použitie, takže vďaka pánovi súdnemu znalcovi som vyhodil 80 Eur z okna a môžem sa len modliť, že sa nájde nejaký obuvník, ktorý mi obuv opraví aspoň tak, aby sa dala ešte aspoň rok nosiť. Podľa pána súdneho znalca som si asi naschvál rozrezal topánku a v nejakom lise zničil medzipodošvu, lebo mám pasiu v ťahaniciach v reklamačných konaniach s takými osobami ako je pán súdny znalec. Ak si všimnete, tak rétorika vyjadrenia je veľmi podobná, ak nie rovnaká s rétorikou vyjadrenia v mojom predošlom reklamačnom konaní pred pár rokmi, takže tipujem, že je to tá istá osoba.

Bol som ešte zdvorilo poučený, že sa môžem obrátiť na nezávislého súdneho znalca, ktorý si samozrejme vypýta ďalšie peniaze za posudok. Nie, nebudem si platiť za nezávislého súdneho znalca, pretože nemienim utrácať ďalšie peniaze na vrub tohto nekvalitného výrobku. Ja som si obuv kúpil na nosenie a nie na rozosielanie po znalcoch a reklamačných konaniach.

Bohužiaľ som sa opäť presvedčil, že sieť predajní Baťa nie je ochotná niesť zodpovednosť za nekvalitný výrobok, ktorý spotrebiteľovi predá, a preto ma už v týchto predajniach nikto neuvidí a postarám sa o to, aby tento môj príbeh vedelo čo najviac ľudí z môho okolia.

Milá sieť predajní Baťa. Stratili ste zákazníka nie preto, že by ste mali nekvalitné služby, alebo tovar, chyby výrobkov sa proste stávajú. Stratili ste zákazníka preto, že (ako sa o tom dá poinformovať nielen na Internete) ste sa nielen v mojom prípade vyvliekli z okato oprávnenej reklamácie. V mojom prípade už druhýkrát.

Dovidenia. Vlastne nie dovidenia, radšej Zbohom. Pretože ako som už písal, na mne nezarobíte už ani cent a dúfam, že už ani na nikom z tých, ktorí si prečítajú tento článok.

19 Comments

  1. Luděk Sladký Luděk Sladký

    Zdar, tak to je znamení, že si u Bati nic kupovat nemám. Díky za varování.

  2. Petr Kaderka Petr Kaderka

    tak to mě mrzí, já jsem naopak před někilika lety koupil u baťu sportovní boty a přes opravdu brutální každodenní používání na všech terénech v každém počasí mi vydržely skoro 7let… asi fakt záleží na kusu a neplatí to jen u bot…

  3. admin admin

    Mňa ani tak netrápila kvalita tých topánok, chyby vo výrobe sa proste stávajú. Mňa nasralo to, že nie sú schopní uznať reklamáciu, evidentne oprávnenú a to nie je len moja skúsenosť.

  4. PEter PEter

    MNe sa tento tyzden stalo to iste. Pred vianocami som reklamoval odpadnute podrazky zo zimnych topanok, bral som to ako tutovku, ze to uznaju a oni si vyfabulovali pribeh, ktory usvedcuje mna, ze som si sam poskodil schvalne obuv. Toto je nehoraznost a vrchol drzosti a som rozhodnuty sa ist s touto bandou zbastardenou sudit!! Viete mi prosim poradit nejakeho sudneho znalca v Bratislave? Presiel som uz niekolko stranok, ale neviem ziadneho najst.

  5. PEter PEter

    prosim kontaktujte ma mailom, dakujem pekne.

  6. admin admin

    Bohužaľ súdneho znalca v obore obuv nepoznám žiadneho. Držím palce v súdnom procese. Ja už neminiem ani sekundu času a ani pol centu na túto spoločnosť.

  7. Katka Katka

    Tak presne to iste sa stalo aj mne, ta chamrat jedna, kupila som si topanky, teda nie kozene ale stali ma 40eur a vydrzali 2 mesiace, jedna topanka mi na podrazke praskla a totanle sa rozlepila, a preste ako vyssie v prispevku som to brala ako tutovku, to musia zreklamovat. Este som v tej predajni nebola na zdovodnenie neuznania reklamacie, zatial mi to prislo na email…..ale ja im to len tak nedarujem, taku show im tam pravim, ze uvidia, parchanti jedny!!!!

  8. Jozefina Draha Jozefina Draha

    V predajni sa treba dozadovat vyjadrenia CERTIFIKOVANEHO znalcu, pytat nejake cislo, pod ktorym sa da ten ich znalec najst (cislo ceritfikatu, ci DICO). Ked toto nebudu schopni predlozit (co predpokladam), mozte si dat spravit posudok sami, napr. firma Vipotest, sro. a s vysledkom ist opat reklamovat. Mozte si narokovat na preplatenie nakladov na posudok. Ak reklamaciu nevybavia do 30 kalendarnych (nie pracovnych) dni, su povinni zo zakona vratit peniaze. Pri reklamacii by som v reklamacnom zapise pisomne poziadala o kontaktovanie telefonicky alebo mailom. Na 31. den, ak by ma neskontaktovali oni, by som si prisla ziadat peniaze osobne. Drzim palce a dufam v pozitivny vysledok!

  9. jano jano

    Moja skúsenosť je ešte horšia. Kúpil som za sebou dva krát topánky, vlastne nie topánky ale ŠMEJDY, ktoré mi nevydržali ani sezónu!!!!! Prvý krát som reklamovať ani nešiel a druhú reklamáciu zamietli. Že vraj som to nesprávne nosil. Ja neviem teda ale topánky na zimu sa snad mozu nosit v zime!!! NIKDY VIAC SI OD NICH UZ NIC NEKUPIM!!!!! NIKDY!

  10. Vilma Vilma

    Nie som rada, ze vela zakaznikov ma rovnaku skusenost s reklamaciami. Vyzera to tak,
    ze znalecke posudky su vypracovavane skoro vzdy v prospech predajcov. Moja skusenost:
    v novembri 2012 som kupila vysoke kozene cizmicky na zips v Bratislave, na Kraskovej ul. cca za 100 Eur. Dufala som, ze cena mi zaruci aj kvalitu vyrobku. Omyl !!!-po 3 mesiacoch nakupu, nie nosenia, sa na oboch stranach zacal rozchadzat zips cca v oblasti clenkov na oboch cizmach. Odpoved znalkyne Ing.Valentovej bola-poskodenie nevzniklo samovolne. Vznik aj rozsah poskodenia je ovplyvneny opakovanym mechanickym zasahom pri pouzivani obuvy. Odporucanie” reklamacia nie je opravnena.
    Tak som to pochopila, ze asi som nemala zips vobec otvarat a naucit sa do nich dostat
    carovnym slovickom: cary-mary fuk…. cizmy obujte sa !!!!!! Uraza ma,jej rozhodnutie a
    pripadam si ako podvodnicka, ktora si hadam sama zacala trhat zips, aby ziskala z kupy
    nejaky profit. Nerozumiem predajcovi, ktoreho by presitie novych zipsov stalo mozno
    menej ako akysi znalecky posudok a ktory radsej strati zakaznikov a dobre meno! Nuz
    asi prislovie: Zakaznik, nas pan ! – u nas na Slovensku zrejme uz neplati !

  11. Lenka Lenka

    Večná škoda, že som si neprečítala také články skôr… Tiež som si kúpila balerínky, ktoré sa po 1 dni (ani to nie celom) nosenia začali rozlepovať. Reklamovala som ich, peniaze mi vrátiť nechceli, takže ich lepili. Topánky som asi tri týždne nevidela. Keď mi ich vrátili, začalo chladné obdobie, tak som ich nenosila. Teraz ich mám asi štvrtý deň na nohách a opäť sa chystám reklamovať. Nech žije kvalita! Polovicu leta ich neuvidím a na jeseň ich môžem šupnúť do krabice… Tento obchod budem obchádzať už zďaleka. Možno by sa nad tým manažéri mali zamyslieť – negatívnu reklamu totiž počuť už od mnohých. Ľutujem toľkých peňazí, čo som za ne dala vo viere, že predsa za kvalitu sa oplatí priplatiť.

  12. tono tono

    Kupil som si krásne kožené topánky v hodnote 60€. Po 5 dňoch nosenia sa mi zacali odlepovať obe podrážky – reklamácia? Mám 2 týždne čakat na zalepenie. Ale musím uznať, že na nohe mi sedeli perfektne a boli veľmi pohodlné. Bol som sklamaný, pretože som si mylne myslel, že sok konečne našiel kvalitu.

  13. Jana Jana

    Moja skúsenosť je presne ako cez kopirak tých vyššie popísaných. Tiež nerozumiem tomu, ako je možné, že topánky, ktoré majú záručnú dobu 2 roky,vydržia 3 mesiace a predajca sa tvári, že je to v poriadku… a reklamácia skončí A4 lajstrom o tom, ako ste s obuvou zle zaobchádzali…nikdy viac!

  14. george george

    Môžem potvrdiť vyššie uvedené skutočnosti. U Baťu som kupoval prvý a posledný krát. Ten odborný posudok vytvára naozaj nejaký idiot, ktorý by skôr mohol začať písať scifi romány, nakoľko odôvodnenie vzniku chyby na vychádzkových topánkach po max. 10 dňoch na nohách (a to naozaj nepreháňam!) bolo nanajvýš úplne od veci. Škoda reči. Takže môj odborný záver znie: Vyhnite sa Baťovi.

  15. luke luke

    kupil som si 31.10.2015 povecer v avione u batu v BA vychadzkove topanky za 80€.
    v pondelok 2.11.2015 som si v praci vsimol, ze vnutorna hrana podpatku je odrazena, gumenna podrazka nad nou je akoby odrezana a visi na vlasku. na patniku sa zacala olupovat farba v miestach kde som sa patami dotkol stolicky.
    Znalec Ing. Hana Szabová z partizanskeho uvadza “vznik bol ovplyvneny neprimeranym, blizsie neurcenym mechanickym zasahom”
    reklamacia zamietnuta.
    idem si dat urobit nezavisly posudok a idem sa s nimi o to hadat.
    kazdopadne, posledny raz co som nakupoval u batu.

  16. majo majo

    Ja som práveže s baťom veľmi spokojný, majú za pomerne nízku cenu veľmi kvalitnú obuv, a vďaka tomuto zľavovému kupónu ešte aj ušetrím nejaké peniaze naviac 🙂 :

  17. WU WU

    Škoda, že som tento článok našla až teraz, po neuznanej reklamácii. Papuče za 16€, nosené len po byte necelého pol roka,… pretrhol sa remienok. Výsledok reklamácie = neoprávnená z dôvodu neodborného zásahu do tovaru. Boli to už druhé topánky / po rozpadnutých čižmách za 60€ od kt. som stratila blok/ čo sa rozpadli do jednéh roka od zakúpenia. Baťu už nenavštívim, jedine, že by zatvorili všetky konkurenčné predajne s obuvou.

  18. Mia Mia

    Po nasej skusenosti so zamietnutou reklamaciou som nasla tento blog a zial, musim skonstatovat, ze scenar s postupom vybavenia reklamacie v predajniach “Batu” sa stal pravidlom. Rozdiel je akurat v tom, ze my sme kupovali crossbody tasku pre manzela – nie topanky. Cena 55€, kombinacia koza a textil. Po dvoch mesiacoch pouzivania sa material vysuchal a roztrhol. Teda kvalita made in China – a vlastne aj odtial sme mali tasky a teda vydrzali ovela dlhsie 🙁 Zial, zakon umoznuje predavajucemu zamietnut reklamaciu na zaklade odborneho posudku, co Bata vo velkom style vyuziva…hmmmm, aky asi zaver da posudzovatel tomu, kto za to plati?…..odborny posudok stoji cca 50€, teda spotrebitel si rozmysli, ci sa na to neykasle a na toto Bata asi stavil. Takze do predajne Batu uz nikdy nevstupime a teda upozornim aj nase okolie o ich novodobych praktikach…

  19. Robo Robo

    Čo sa týka nekvality výrobkov a následného riešenia reklamácii musím aj ja vyjadriť nespokojnosť s firmou Baťa. V auguste 2015 som si zakúpil textilno- koženú tašku v predajni Baťa tiež za približne 60€, podotýkam, že bola v zľave zo 100€. Ani nie po roku príležitostného nosenia sa mi vyšúchala textílna časť tašky až mi vznikla malá diera a následne som tovar reklamoval. Po 30 dňoch sa mi vrátila odpoveď s odôvodnením , že poškodenie nie je technologického charakteru ale ide o mechanické poškodenie spôsobené neprimeraným nosením. Ako čerešnička na torte bola, že výrobok ktorý mi vrátili po reklamácii ešte dodatočne poškodili na tejto textilnej časti pravdepodobne žiletkou . Keď som to videl a spýtal sa ich , že prečo tá taška vyzerá ešte horšie ako keď som ju reklamoval mi odpovedali, že som ju v takomto stave už priniesol. Vtedy ma hneď napadlo, že pred reklamáciou som si mal ešte vyhotoviť foto pretože moje tvrdenie som im už nevedel dokázať- moja chyba. Pripomeniem len, že p. odborná znalkyňa sa volala p. Ing. Hana Szabová z Partizánskeho, jej som písal a pochopiteľne s ňou už nebola žiadna reč. Taktiež som písal na centrálu Bati v Zlíne a nepochodil som. Našiel som si znalca resp. firmu, ktorý by to preskúšal avšak potreboval odomňa info k materiálu textilu a tiež normu podľa ktorej pani odborná znalkyňa výrobok preskúšala. Samozrejme Baťa mi po viacnásobných výzvach neposkytla nič pretože zo zákona to už nie je ich povinnosť. A ešte som kontaktoval aj SOI a taktiež som nepochodil, pretože na Baťu nemajú už žiadne páky. V podstate pri vybavovaní reklamácie Baťa dodržala všetky zákonom stanovené nariadenia a lehoty tak soi už nemala čo skontrolovať. Potom všetkom som to už ďalej neriešil a tašku som vyhodil. Stálo ma to iba dosť úsilia a energie.
    Inak všimnite si, že v tých tzv. odborných posudkoch chýbajú info o materiáloch, normy, postupy a metódy skúšok. V protokole si človek nájde vždy iba zamietavé stanovisko znalca, čo je podľa mňa veľmi málo a spotrebiteľovi takéto vyjadrenie vôbec nestačí kedy k znehodnoteniu výrobku dochádza častokrát v záručnej dobe alebo u niektorých dokonca pár dní po kúpe.
    Preto odporúčam všetkým aby sa predajni Baťa vyhýbali ak nechcú riskovať nekvalitu výrobkov a s tým spojené všetky problémy a ťahanice. Musím konštatovať, že zatiaľ to bol najhorší prístup aký som od firmy voči zákazníkom zažil. Tak 15 rokov dozadu Baťa predávala veľmi kvalitnú obuv, avšak posledné roky to ide s ich kvalitou rapídne dole Problém som mal žiaľ aj s obuvov od Bati.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *