Press "Enter" to skip to content

Rebrík – Top 10 – ZX Spectrum

Trocha som svoj blog v poslednej dobe zanedbával a mám kvôli tomu čierne svedomie. Aby som to odčinil, prinášam sériu článkov o mojich obľúbených programoch z každej platformy, ktoré používam. Nosím v hlave tento nápad už dlho a zrejme nastal čas ho zrealizovať. Začínam na domácej pôde, teda na ZX Spectre a pozor, hry tentokrát vynechám.

1. ART STUDIO – pre mňa najlepší editor grafiky vôbec, aj keď by sa o tom dalo určite polemizovať. Ako prvý sa mi síce dostal do ruky The Artist II, ale nikdy mi nesadol a ja vôbec netuším prečo. S odstupom času som zistil, že je to vynikajúci program a dnes ho používam zhruba v rovnakej miere ako Art Studio, hoci mi stále trocha nesedí. Art Studio je proste srdcovka a keď zo mňa občas vypadne nejaká grafika, väčšinou ju minimálne začínam a aj finišujem v ňom. Napríklad grafiku pre Eklhaft 2 som celú nakreslil v Art Studiu, iný editor som nepoužil.

2. PROTRACKER 3.51 – tracker, ktorý mi sadol do ruky ako riť na šerbeľ. Dnes ho už používam minimálne (lebo VT2), ale ak potrebujem zo seba vygrcať nejaký hudobný nápad a po ruke je len ZXS, vždy siahnem po ňom. Niekedy si vravím, že by som mal podokončovať všetky tie sketche, ktoré som v ňom spravil. Bolo by hudby dosť na 10 Foreverov, len kde na to vziať čas. Protracker je úžasný v tom, že čo sa týka zvuku, kladie hudobníkovi minimum prekážok. Napríklad sa dajú robiť aj slajdy na obálke. Alebo v ňom ide zmeniť frekvenčná tabuľka. Pokiaľ viem, iný tracker to nedokáže. Ovláda sa ťažkopádne, ale prirástol mi k rukám a ušiam a už sa ho nevzdám.

3. ORFEUS – pre mňa najlepší editor beep hudby vôbec. Nie je to tracker. Edituje sa v ňom hodne krkolomne a vytvoril som v ňom onehdá len 4 moduly, ktoré som nakoniec ani nikdy nepoužil. Ale keď to porovnám s inými programami tohoto razenia, konkurenciu proste nemá. Raz za čas si ho nahrám, rôzne sa v ňom vyblbnem a potom nápady presťahujem na AY, ale čím ďalej tým viac som presvedčený o tom, že by som v ňom mal spraviť tri, či štyri moderné a plnokrvné hudby, aj keby mali byť len tak, pre radosť.

4. DEVASTACE – keďže som pôvodne vychodňarsky cracker, tento program mi uľahčil nejedno lámacie popoludnie. Používal som niekoľko monitorov, ale DevastAce bol prelom. Vadila mi na ňom len závislosť na ROM, ale Velesoft pred pár rokmi spravil absolútne nezávislé verzie a dnes, keď sa vŕtam niekomu v kóde, stále siaham po tomto excelentnom kúsku.

5. MRS 08E a 09/2 – Rovno poviem, že Prometheus mi nikdy nesedel a nemám ho rád doteraz. Keď sa ma spýtate prečo, tak ani neviem odpovedať. Proste sa mi v ňom zle robí. Odjakživa som poznal len GENS, ale potom som si kúpil MRS08E a už som pri ňom ostal. Keď som si následne kúpil MBčko, kde na diskete bola verzia 09/2, a začal som ho používať takmer na plno, v komforte programovania a ladenia sa mi podarilo dostať na rovnakú úroveň, až po rokoch so SJASM na PC. Kto niekedy videl kódovať Omegu ešte na MBčku (práve v MRS), vie o čom hovorím.

6. MR. PACK II – ako cracker som svoje výplody odjakživa pakoval. Zo začiatku som používal Pack Maker, ale potom sa objavil Mr. Pack II a keďze mal často o chlp lepšie výsledky, už som pri ňom ostal. Keď som neskôr prešiel na 128k stroj s MBčkom, jeho pomalý depak mi spôsoboval neurózu, takže som potom používal skôr Hrust alebo TI, ale Mr. Pack II som si častým používaním obľúbil a rozhodne mu patrí miesto v sieni slávy.

7. DESKTOP – na strednej škole som komplet všetky merania, ročníkové práce a SOČ napísal v tomto úžasnom textovom editore a vytlačil na BT100. Dnes už by som na to asi nervy nemal, ale v tej dobe to bola neuveriteľná pomoc a hoci som bohvieaké dobré známky nemal, vďaka Desktopu ma vždy profáci chválili za úpravu a spracovanie. Desktop považujem za jeden z najkvalitnejších a najdôležitejších programov pre ZXS.

8. TZS – výborný editor fontov. Asi vďaka tomu, že je jednoduchý a účelný. Používam dodnes.

9. BSCOPY07, neskôr BSCOPY128# – dnes už praktické využitie kopírovacie programy nemajú, ale v dobe pások to boli neoceniteľní pomocníci. Čím viac voľnej pamäte, tým lepšie. Na Busyho kopirákoch sa mi páčila ich premyslenosť a prepracovanosť, napríklad možnosť zmeny citlivosti a podobne. Zvykol som si na ne a už by som nevymenil, ani keby sa doba pások vrátila.

10. MACHINE CODE TUTOR – uľahčil mi prvé kroky s assemblerom a bez neho by som nevedel ani to málo, čo som sa pri crackovaní naučil. Literatúra bola u nás vtedy dostupná veľmi obtiažne a keď sa k nám dostal Tutor, chránili sme si ho ako oko v hlave, kópiu som mal pomaly na každej druhej páske. Je to skvelý tutoriál a ešte aj dnes by dokázal nejedného začiatočníka nakopnúť.

A to je na dnes všetko. Na budúce top 10 pre OS X.

2 Comments

  1. ellvis ellvis

    Toto ma potešilo, konečne niečo iné než hry. Aj keď môj rebríček je úplne iný (prelína sa snáď len v občasnom použití Art Studia a taktiež súhlasím s Desktopom, aj ked preferujem niečo iné), rád si pozriem dôvody prečo ľudia používajú to či ono, občas sa vynorí program, o ktorom som ani nevedel. (len pre doplnenie, u mňa je to zruba 1. The Artist II, 2. SQ-Tracker, 3. Music Synth, 4. Fox monitor, 5. Prometheus, 6. PKlite, 7. ZX602, 8. Font editor v Art Studiu, 9. toto ma obišlo, od začiatku bola D40 no a 10. je vlastne tiež Machine Code Tutor)

  2. 🙂
    Proti gustu žiadny dišputát. Na poradí nezáleží, lebo každý program má svoj cieľový segment. Ja naproti tomu som spokojný s Prometheom a ako nehudobník si vystačím so Soundtrackerom 🙂 Tak isto pri kopirákoch som používal TF Copy+ a potom Gargantuu 🙂 Turbo Imploder rules.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *