Press "Enter" to skip to content

ZX Spectrum +3 (+2A, +2B)

Amstradov krok vedľa?

Ako všetci vieme, keď prešiel Sinclair pod Amstrad, nový majiteľ vyrobil ešte troch nasledovníkov klasickej 128k mašiny. Boli to modely +2, +3 a na koniec +2A/B. +2 je prakticky totožná s pôvodnou 128k, len je v novom case s magnetofónom, kvalitnou klávesnicou a amstradovskými konektormi. Takže sa budem venovať práve modelom +3 a +2A/B, lebo sa toho o nich popísalo veľmi málo a veľa ľudí po dnešný deň presne nevie, čo sú to za stroje. Po úspechu s +2 bol logickým krokom novší a vylepšený model a tak vznikla +3. Bohužiaľ to Amstrad pokašlal kde sa dalo a výpis zmien k horšiemu nie je malý, takže si ho postupne prejdeme. +3 má úplne nový HW vrátane radiča disketovej mechaniky, čo by až také zlé nebolo, ale ULA a kompletná logika pre RAM i ROM sa presťahovala do nového GateArray (ďalej GA) v tvare štvorca, čo so sebou prinieslo spústu zmien. Prvá sa dotýka RAM, ktorá je po novom realizovaná pomocou štyroch obvodov 4464. Výsledok tejto zmeny síce ušetril 12 pamäťových čipov, ale vďaka novej koncepcii sa zmenilo celé časovanie, takže +3 má stránky po sebe, čiže pomalé stránky sú 4, 5, 6, 7, rýchle stránky sú 0, 1, 2, 3, kdežto pôvodná 128k mašina má párne stránky rýchle a nepárne pomalé. Naviac pomalé stránky v +3 nepršia a sú asi o 9% rýchlešie ako pomalé stránky v originálnej 128k a +2. A aby toho nebolo málo, tak časovanie nového GA má dopad aj na zobrazovanie, pretože BORDER má inú synchronizáciu, takže je rovnako rýchly po celom obraze. Výsledok tejto zmeny v časovaní je, že nechodia multikolory vyčasované pre pôvodnú 128k a +2 a hry písané na +3 a +2A/B na originálnych 128k a +2 mašinách vačšinou pršia. Ďalšou zmenou k horšiemu, ktorú so popíšeme, je integrácia disketového radiča priamo do počítača, čo by bola za normálnych okolností dobrá vec, ale v podaní Amstradu sa to stalo nočnou morou. Pribudlo 32k ROM v ktorej je +3DOS a syntax pre FDD a obmenil sa aj obsah pôvodných 32k ROM, takže 128k aj 48k BASIC je iný ako na pôvodných 128k strojoch. Zmeny v ROM mali za následok iné vektory, takže napr. hry s vektorom IM2 57 alebo 58 padajú a treba ho upraviť na 59. Kvôli pridanej ROM sa rozšírilo aj stránkovanie, ktoré je v základe zhodné s pôvodným, ale pribudol port 1ffdh, na ktorom sa stránkuje pridaná ROM a ako bonus Amstrad naimplementoval tzv. ALLRAM mód, kedy sa kompletne odstránkuje ROM a RAMka je od 0 až po 65535, čo je jediná geniálna vec v +3 a je vhodná na skúšanie rôznych upravených ROM, či využitie CP/M. FDD radič samotný je ešte implementovaný celkom slušne, ale jeho obsuha je katastrofálna a inak výborný +3DOS od Locomotive Software dostal riadne po papuli. Čím? Akousi mutáciou 128BASICu, ktorou sa služby DOSu volajú a ktorá naviac zaberá 7. stránku pre svoje dáta, takže pri 128k hrách treba nahrávať túto stránku ako poslednú. Z toho vyplýva aj skutočnosť, že na obsluhu disketovky zo 48k módu môžete zabudnúť. A tiež netreba zabudnúť na fakt, že sa zmenili aj signály na zbernici, takže niektoré periférie proste nepôjdu alebo vám +2A pekne odpália. Už spomínanú nočnú moru však spôsobila hlavne neštandartná 3″ (trojpalcová) mechanika, ktorú asi fakt používal len Amstrad. Jednou z ďalších zmien vďaka GA je aj nové zapojenie klávesnice, resp. membrány, ktoré je síce v základe rovnaké ako u pôvodných ZXS, ale prídavné klávesy sú riešené úplne neštandartne a ich obsluha v GA je chybná, hoci to napodiv celkom dobre funguje. Posledné čo ešte skritizujem je zvukový výstup, ktorý je otrasný. Je akoby prebudený a prehlušovaný beepom, takže je prakticky nepoužiteľný. No a ako čerešničku na torte hrôz môžme vnímať výpadok obrazu pri resete počítača, ktorý je spôsobený resetovaním čítačov v GA. A toto všetko Amstrad zaklincoval neskutočne vysokou cenou, takže +3 bola v porovnaní s pôvodnou 128k a +2 prepadák. Asi preto následne na to Amstrad vydal +2A, ktorá vznikla amputáciou FDD a radiča. Je v rovnakom case s magnetofónom ako +2, len je čiernej farby. Inak zostal HW nedotknutý, takže čo som napísal o +3 platí bezozbytku aj pre +2A, lebo tam ostal aj kompletný +3DOS. No a +2B je presne to isté ako +2A, len má všetky nápisy na počítači a texty v ROM po španielsky. Málokto už dnes vie, že +2A bolo vyrobené až po +3 hoci modelové číslo tomu nenasvedčuje. Ale aby som plustrojkám len nekrivdil, tak v krátkosti spomeniem aj niektoré výhody, ktoré +3/+2A majú. V prvom rade je to kvalitný plošák, ktorý aj po skoro dvadsiatich rokoch nejaví známky starnutia, teda aspoň čo sa týka mojej +2A. Na nezaplatenie je podstatne kvalitnejší a výkonnejší zdroj. Pochváliť treba aj bežným používaním nezničiteľnú membránu v klávesnici a kvalitné prevedenie case. Perfektnou hračičkou je už spomínaný ALLRAM mód a celkom dobrý magnetofón známy už z +2 tiež poteší. No a úplne na záver by som chcel povedať, že ak sa naučíte spomenuté chyby tolerovať a obchádzať a dorobíte si normálny zvukový výstup, tak je +2A pomerne kvalitná a odolná mašina a ak sa vám nepodarí zohnať originál 128k alebo +2, je to lepšia cesta ako upravovať nejakú 48k mašinu, o Didaktikoch radšej ani nehovorím. A to by bolo k +3 všetko. Nabudúce by som chcel podrobne popísať stránkovanie pre tieto stroje.

One Comment

  1. Flyyn Flyyn

    zdar,vsechny problemy +3 basicu jsou zpusobeny prevzetim a upravou 128 editoru z klasicke 128ky vcetne zapisu informaci do 7 stranky, do ktere dal sinclair systemove promenne pro 128 editorflyyn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *