Úprava Gumáka na 128k.
V podstate sa dá väčšinou postupovať podľa môjho pôvodného návodu pre issue 6a, ale keďže upravovaný Gumák bol issue 4b, sú malé zmeny v zapojení nevyhnutné a preto to zhrniem nanovo.
Spoločné zostávajú tieto úkony:
– odstrániť pôvodné chipy vo VRAM (4116) a upper banke (4532)
– upraviť napájanie pre VRAM
– osadiť pätice a do nich pamäte 4164 so 7bit refreshom
– osadiť a prepojiť novú 128k logiku > 74LS174 + naprogramovaný GAL20V8
– preškrabnúť A15 vedúce k ULA a multiplexeru a pripojiť sem newA15 z GALu
– prepojiť A15 z CPU na systémový konektor
– preškrabnúť pôvodné A7 do fast RAM z multiplexera a pripojiť FRAMA7
– pripojiť VRAMA7 na A7 vo VRAM
Zmena nastáva pri FSEL a VSEL do GALu. Keďže issue4b ešte neobsahuje Mullard ULA, ku ktorému sa vzťahuje pôvodná schéma, bolo treba vyhútať kam ich pripojiť. Po chvíľke boja so sklerózou som si spomenul na Zilogov popis, že VSEL je v podstate /RAS z ULA, takže som to pripojil na nožičku č.1 74LS00 (IC24). FSEL ma zo začiatku trocha zmiatol, ale pohľad do schémy issue 6a napovedal, že je to len pribrzdený /MREQ, a tak som ho pripojil na na pribrzdený /MREQ (resp. priamo select multiplexera) na IC23, nožička č.8. Celú úpravu som ešte pár krát prekontroloval a spustil. Behala na prvý šup.
Opakujem, že nesmiete zabudnúť upraviť A15. Na systémový konektor musí ísť A15 z CPU, do ULA a multiplexera newA15. Taktiež nezabudnite na preškrab A7 do fast RAM, aby ste sa potom nedivili, že nevidíte všetky stránky.
Kto chce aj 128k ROM, musí ešte pomocou jedného obecného NPN tranzistora vyrobiť blokovanie /ROMCS (emitor na /ROMCS za odporom, báza na /MREQ, kolektor na +5V, nezaškodí nejaký ochranný odpor). Prakticky je táto úprava úplne zbytočná, keďže 90% vecí dnes robíme z módu USR0. 128k BASIC je dnes na nič.
Nevýhoda Gumáka ale spočíva v tom, že doňho nevojde AY (možno aj vojde, ale s veľkými obtiažami, keďže k úprave 128k treba dorobiť aj ďalšiu logiku a clock pre AY), takže je treba mať k nemu nejaký AY interface.
Tiež netreba zabudnúť na odlišné časovanie oproti 128k, čiže v demách, ktoré to umožňujú, je treba stále zvoliť 48k časovanie. Slušnejšie z nich majú autodetect, takže nič nepostrehnete, ale napríklad Fukove Commando 128k po chvíli zamrzne v úvodnom menu, hoci keď ho stihnete spustiť kým sa dopíšu písmená CONV zo slova conversion, hra funguje normálne. Robilo mi to aj na 128k DG s úpravou z Veselí n. M., čo som mal raz v ruke, takže zrada bude niekde vo Fukovej úprave, lebo 48k verzia behá bez problému.
Načo je dobrá úprava Gumáka (Pluska, DG)? 128k strojov začína byť v bazároch čím ďalej tým menej a ak sa aj objavia, väčšinou ide o nehorázne sumy. Gumákov je podstatne viac, mnoho z nich po smrti a pri ich oprave sa aj tak väčšinou musí vymeniť VRAM, tak prečo rovno nevymeniť komplet pamäť? Zilogova logika je na dva IO a celá úprava sa tak dá zmáknuť za jeden deň.
Teším sa na druhú verziu úpravy, ktorá obsahuje už aj logiku pre AY, vrátane clocku, takže by sa to mohlo do Gumáka vojsť už aj s AYčkom. Dúfam, že sa na ňu Zilog nevysral, pretože jej zverejnenie už bolo na spadnutie.
Tri fotky z opisovanej úpravy nájdete TU. Priestorové spoje rulez!
11 Comments
Zoome, ty VSEL a FSEL signaly znamenaji "viseoselect" a "fastselect", a jsou to primo signaly select videorammultiplexoru a fastrammultiplexoru.Na issues, co maji mullard namisto multiplexoru, a svaby schovane kdesi uvnitr, na jejichz selec t se tedy nelze pichnout, se pak zkratka pripojuji na delayovane stupy mullardu, i kdyz pak uprava nedela uplne presne totez. Proc nedela totez?Ono multiplexor v pripade, ze neprijde /CAS, vlastne ani neklopi. V zadnem ZX. Casto take ceka, az bude /CAS povolen, a pak teprve klopit zacne. Tj. jeho select je _maskovane_ delayovane MREQ. Pokud ho pouzijeme bez maskovani rovnou, prilis zbytecne to pak "cvici" multiplexorem, a v pripade refresh cyklu vubec neni jasne, jestli se zpozdovaci clanek stihl nabit zpet do jednicky, a byla /RASnuta spravna A7. Proto tam, kde to jde, zapojujte primo ty vysledne selecty, a nikoli syrove delaye. Bude to mene klopit, a nebude /RASovat nestabilni adresu, a bude veskrze spravnejsi. Takze na pin c.8, spis nez c.9.A tam, kde to kvuli Mullardu jinak nejde, tam se s tim smirime, protoze – cemu to vlastne vadi? (krome mne:) – nicemu, refresh je stejne sedmibitovy, a ta hypoteticka nestabilni A7 pri jeho zahajeni je tedy nepodstatna. Ale protoze mne tahle spinavost bytostne srala, v nove uprave ji stejne resim- maskovanim /RFSH. :). bez toho by se mi to nelibilo :). Slo to tam narvat bez ztraty kyticky, jen zprehazenim signalu a vylepsenim rovnice v GALu… 🙂
preklep
Holla, no myslel som nozicku c.8 a napisal 9, takze to bude zrejme preklep. Ked sa pozries na fotky, tak zapojene je to spravne na nozicku c.8 :-)Takze to v clanku opravim.
Pekne popsane …
… skoda jen, ze to sam asi nezvladnu. Copak to letovani ale nemam gal a chtel bych tam taky to AY. Gumaky mam dva a na JHConu jsem premyslel, ze jednoho prestavim.
To Pardal:
Koupíš Melodik, Nicol nebo Best, a jsi vysmátej.Ale jestli nová verze úpravy bude i s AY, tak se vyplatí počkat…
videa
ahoj, preco nezverejnis nejake videa na youtube?
2 viktor:
Lebo ziadne nemam urobene a ani nemienim stracat cas ich vyrobou. Moj volny cas je cenny a preto ho venujem produktivnejsim veciam.
videa
to z00m: neveril by si, kolko ludi by zaujimalo, ako vyzera napr tvoj pocitac vnutri, ako to funguje a pod.. ja videa svojho atari800xe na web pridavam, ludia to odoberaju a paci sa im to..
V tomhle případě je víc vidět na schématu a fotce (kterou sem Z00m dal a ve vysokém rozlišení), než na roztřeseném a čtverečkovatě komprimovaném videu v rozlišení 100×200 čtverečků.Video je lepší na věci, co se hejbou, nebo na tutorialy.
video
je 21 storocie.. videa uz nie su o 100×20, ale od HD 1600×1200. tisice ludi pridavaju na youtube videa s tematikou 8bit
2 viktor:
vnutro pocitaca je na fotkach. Naozaj nemienim stracat volny cas vyrobou, strihom a uploadom videi. A uz vobec nie HD. Ked musim svoj minimalny volny cas delit medzi rodinu a konicka, tak sorry videa su niekde uplne na konci rebricka priorit. Za dobu, co by som venoval vyrobe jedneho videa, opravim Gumaka a to ma pre mna rozhodne vacsiu cenu a naplni ma to ovela viac, ako nejake video. Ci sa ti to paci, alebo nie – videa proste nebudu, a ak nahodou nejake vznikne, tak urcite nebude na youtube.
videa
aha, ale ja nemam na mysli tutorialy, resp. zdlhave videa.. len kratke useky.. natocis, hodis do pc, hodis na youtube. vela ludi to tak robi.. napriklad si HW upravia pocitac (atari, commodore, hocico) a vsetkym ukazu na youtube, ako to funguje.. napriklad ataristi ukazuju, ako funguje irc na 8bitovom atari, jeden zx-spectrista hodil na youtube video ohladne svojho super rychleho nahravania, atd, atd.. hovorim, desiatky zaujimavych videii..