Ako som spomínal na začiatku predošlého článku, môžete tu prokrastinovať ďalších pár minút a počítať si o rešerši, ktorú som si spravil medzi malými autami.
Najprv si pripomenieme zadanie. Dobre vybavené malé/mini auto s benzínovým štvorvalcom v cene okolo 14000 Eur. Ideálne japonské. Podobného výberu som sa vždy obával a mal som aj prečo. Bolo to vážne peklíčko. Ako technicky založený človek som na to chcel ísť cez parametre. Lenže väčšina predajcov dáva dôraz na výbavu a dizajn, takže nájsť v spleti fotiek a marketingových drístov technické detaily k autám bolo na infarkt. Takže som to rýchlo zabalil. V druhom kole, ako správny slovák, začal som finančným limitom. Vošli sa do neho takmer všetky malé a mini autá takže skupina, ktorú by bolo treba preskúmať by bola príliš veľká. Tadeto cesta tiež nevedie. V treťom kole som sa teda rozhodol vyhádzať všetky značky, ktoré by som si nekúpil. Po skúsenostiach s Citroenom som vyhodil všetko v čom má prsty PSA: Citroen, Peugeot, Opel. Keďže si myslím, že francúzi by mali variť a nie autá vyrábať, vykopol som zo zoznamu aj konzorcium Renault/Nissan. Ale prevažne som ich vylúčil kvôli dizajnu, pretože nové Renaulty a Nissany sa mi vôbec nepáčia. Daciu som predbežne nechal, lebo nové Sandero Stepway a Duster sa mi celkom pozdávali. Ani talianske autá vo mne prílišnú dôveru nevzbudzujú, takže ďalej zo zoznamu letel Fiat, Lancia, Alfa. Ladu som ani nepozeral, zatiaľ im neverím. Subaru, Audi, Mercedes, Volvo a BMW hneď na prvý pohľad nemali autá, ktoré by sa vošli do limitu. Stále mi však zostala záplava značiek: VW, Škoda, Seat, Ford, Suzuki, Mitsubishi, Toyota, Honda, Mazda, Kia, Hyundai, Dacia a Smart.
Stále veľa na výber, ale neostávalo nič iné, ako sa tým prelúskať. Pri pohľade do technických údajov kandidátov mi ale zasa navrela žila na čele. Samé trojvalce. Takže najprv preč s trojvalcovým vírusom: VW Up/Polo, Škoda Citigo/Fabia, Seat Ibiza, Ford Fiesta, Mitsubishi Spacestar, Smart ForTwo/ForFour, Toyota Aygo, Dacia Sandero Stepway. Zostali: Suzuki (Ignis, Swift, Baleno), Toyota Yaris, Honda Jazz, Mazda2, Kia (Picanto, Rio, Venga, Ceed), Hyundai (i20, i30, ix20) a Dacia Duster. Na moje prekvapenie sa v užšom výbere objavili aj japonské autá, pohľad na kombináciu výbava/cena však okamžite vymazal úsmev z tváre. Musel som vyradiť Hondu Jazz, kde už základná výbava stojí cez limit 14000 a vybavené auto atakuje hranicu 18000 Eur. Podobne dopadla i Mazda2, kde síce základ je pod 11000 Eur, ale akonáhle som začal pridávať prvky, v ktorých už kompromis neurobím, musel som sa pozerať až na výbavu Revolution, ktorá stojí cez 15000 Eur a aj pri nej by sa kompromisy robili. Celkom rozumne vychádzala Toyota Yaris, kde mi v limite chýbalo len vyhrievanie sedadiel. Nakoniec som sa rozhodol ho oželieť a Yaris som vo výbere nechal, pretože inak mal všetko a štrnásťtisícovú hranicu presahoval len mierne.
Podobne dopadli aj kórejci Kia Venga, Kia Ceed, Hyundai i30 a Hyundai ix20. Po pridaní pre mňa zásadných prvkov výbavy začali ceny skákať nad 15000Eur. Po zistení, že do limitu sa vojdú väčšie modely, vyradil som aj miniautá Hyundai i10 a Kia Picanto. V najužšom výbere tak zostali len Toyota Yaris, Suzuki Ignis, Suzuki Swift, Suzuki Baleno, Kia Rio a Hyundai i20. Nechal som tam aj Daciu Duster, pretože sa vošiel do limitu, hoci to nie je malé auto. Nastal čas bližšieho porovnávania výbavy, praktickosti, ceny a vzhľadu. Bol som sa fyzicky na autá pozrieť.
Začal som v Suzuki. Ako prvé vypadlo Baleno, pretože napriek plnej výbave sa mi nepáčil vzhľad auta. Je na ňom vidno, že ho pre Suzuki navrhla indická automobilka Maruti. A hoci ide o lacné auto a na dizajne to vidno, postavené je príkladne a nemal by som problém si ho kúpiť, ak by bolo treba auto týchto rozmerov. Ako cieľovú skupinu vidím mladú nenáročnú rodinu, ktorá chce nové vybavené auto, ale limitom sú peniaze. Druhý vypadol Swift, pretože sa v ňom sedí nízko, ako v motokáre. Je to auto evidentne zacielené na mladých ľudí. Svieži športový vzhľad, praktický interiér. My, tulene po štyridsiadke, by sme sa s tým autom len trápili, ale pre mlaďasov je to ideál. Tí však poškuľujú po iných autách, čo je fakt škoda, lebo nevedia o čo prichádzajú. Maximálnym prekvapením pre mňa bolo miniauto Ignis. Hoci má mikroskopický kufor, všade inde je priestoru dosť. Ani v novom Superbe nenájdete toľko miesta na pravú nohu ako v Ignise. V najvyššej výbave je síce len štvormiestny, ale ja obluda si tam sadnem sám za seba. Natesno, ale sadnem. To sa mi nepodarilo ani v niektorých väčších autách. Ľudia normálneho vzrastu majú v Ignise plno miesta na hlavu aj nohy, či sedia vpredu alebo vzadu. Zadné lavice sú posuvné, takže ak neveziete pasažierov vzadu, objem kufra sa dá zväčšiť na prijateľné rozmery. Prekvapenie nastalo aj pri pohľade na cenu, kde sa komplet vybavené auto aj s pohonom 4×4 vošlo tesne pod limit! V interiéri to je vidieť, že prevažujú lacné plasty, ale príkladne lícujú, nič nehrkoce ani nevŕzga ani za jazdy a to má Ignis dosť tvrdý podvozok (áno, bol som sa aj povoziť). Pod kapotou má klasický štvorvalcový atmosférický motor s výkonom 90 koní a pri váhe celého auta len 905 kilogramov, mu nečiní žiadne problémy ho rozpohybovať aj na diaľničné rýchlosti a udržať si kombinovanú spotrebu okolo 5L/100km. Páčil sa mi aj neopozeraný dizajn auta a zistenie, že človek sa v tom aute mimovoľne usmieva. Je to malý, agilný, hravý a praktický prcek a ako zarytému zástancovi pohonu 4×4 mi Ignis jednoducho skončil ako favorit vo výbere.
Ako druhý som si bol obzrieť Yaris. Oproti Ignisu je to samozrejme úplne iná liga. Príkladné materiály, ukážkové spracovanie, plno miesta pre pasažierov, rozumne veľký kufor. Chladnou sprchou tak bolo zistenie, že som cenníky zle vyčítal a Yaris sa v požadovanej výbave prosto do limitu nevojde a problematické bolo aj nepohodlné financovanie. Môžem však povedať, že ak máte okolo 16000 Eur, nevadí vám sci-fi dizajn a hľadáte dobré, malé, a vybavené auto, tak ani nehľadajte iné. Yaris je jasný víťaz. Predbieha všetky malé autá o 5 rokov. Myslím, že hravo prekonáva VW Polo, a neviem či nie aj prémiové Audi A1. Skúšobnú jazdu som nakoniec neabsolvoval, keďže som ho musel vyradiť.
Ako tretiu som videl Kiu Rio a to bolo pre mňa sklamaním. Dobrý dojem z prepracovaného vonkajšieho dizajnu sa po otvorení dverí okamžite stratí. Interiér na mňa pôsobil nemoderne, komótne a hoci spracovanie je dobré, necítil som sa v aute dobre. Pridával sa k tomu aj motokárový posed ako v Swifte a plno nedotiahnutých detailov, ktoré ešte viac kazili dojem. Napríklad od výroby zle padnúci koberček v kufri. Tuto je vidieť, aký môže byť rozdiel medzi lacnými autami. Keď porovnáte Swift a Rio, rozhodol by som sa pre Swift. Suzuki je na lacné autá dlhoročný expert a v priamom porovnaní s inými lacnými autami je to vidieť. V spracovaní, v detailoch. Pre kúpu Ria môže zavážiť len nadštandarná záruka a set zimných pneumatík v cene. Mňa to ale nepresvedčilo a tak som ani neabsolvoval skúšobnú jazdu.
Hyundai i20 dôverne poznám, pretože ho majú príbuzní a nemálo som s ním aj najazdil. Napriek tomu, že má podobný základ ako Kia Rio, Hyundai si dáva na výrobe viac záležať a kvalitou spracovania už hravo dobieha koncern VW. Stále síce prevládajú tvrdé plasty, ale ergonómia i vzhľad sú príkladné. Zvonku je to veľké ako Golf piatej generácie, vo vnútri už je však miesta menej a hlavne na zadných sedadlách je to kritické. Dlhšiu trasu vo štvorici si v tom aute neviem predstaviť, ale na okresky a do mesta pre dvojicu je to špičkové malé auto, ktoré by som zaradil hneď za Polo. Aj s príplatkami sa pohybovalo okolo limitu, takže to bol druhý vážny kandidát.
Nakoniec som si nechal Duster. Bol pre mňa príjemným prekvapením. Dá sa ešte kúpiť s benzínovým atmosférickým štvorvalcom. Vo výbave bolo všetko čo som hľadal. Vošiel sa do limitu, interiér príjemný a pohodlný. Musím uznať, že som to nečakal. Zabolel vyše dvojtisícový príplatok za pohon 4×4, ktorým by sa dostal riadne cez limit, ale pohon oboch náprav nebol až taký dôležitý. Asi rok dozadu som sa v ňom aj vozil a bol som celkom spokojný. Hoci SUV veľmi neobľubujem, imponoval mi na ňom vyšší posed a keď som zahodil aj predsudky voči značke Dacia, stal sa z neho tretí vážny kandidát.
Rozhodovanie z trojice už bolo pomerne jednoduché. Keďže chcem občas voziť aj viac osôb ako seba, i20 som vyradil pre stiesnený interiér. Dusterovi nakoniec zlomili krk rozmery. Je to fakt veľké auto a na dochádzanie za prácou a jazdu po meste (čo je primárny účel) je nevhodné. Už s Golfom mám pocit, že vozím zbytočne veľa vzduchu. Márovačku medzi malými autami tak aj pre mňa prekvapivo vyhral prcek Ignis pre svoj variabilný interiér a jednoduchú nekazivú techniku s pohonom 4×4. Zavážil aj vyšší posed, neotrelý dizajn a úplne plná výbava. Mojej polovičke sa ako správnej žene páči neopozeraný svieži vzhľad, tak čo viac si priať? A ešte je to aj japonec, ako bolo v pôvodnom zadaní. Ak som niekde ustúpil tak kompromisom je snáď len plastový interiér a tvrdší podvozok, ale to je len vec zvyku. Tak ak peniaze a okolnosti dajú, vymením Golfa za Ignisa.
Pre vás však bude cennejšie nejaké kratšie zhrnutie. Prelúskal som sa naozaj mnohými cenníkmi, brožúrami a parametrami. Ten výber je skutočne obrovský a v cenovej hladine okolo 14000 Eur je z čoho vyberať. Autá sa dajú kúpiť aj hlboko pod touto cenovkou, avšak takmer vždy ide o nevybavené oholené autá, ktoré vám len budú piť krv. Dovolím si tvrdiť, že auto pod 12000 Eur nezoženiete, ak ho chcete mať praktické a nejako vybavené. Treba fakt radšej priplatiť. Väčšinou potom narazíte na dva-tri stupne rozumných výbav. Niekde sa k nim dajú ďalšie prvky priplácať, niekde nie. Príplatky sa veľmi rôznia, nedá sa zovšeobecniť nič, ale napríklad vyhrievané sedadlá vás budú stáť okolo 500 Eur, podobne automatická klíma i multimediálny systém.
V motoroch je to ale smutné. Pri európskych automobilkách sú v malých autách takmer výlučne dýchavičné trojvalce. Našťastie kórejci ešte mávajú na výber trojvalce i štvorvalce. A jediní japonci nestratili rozum a postupne dokonca trojvalce opúšťajú a vracajú sa k plnokrvným atmosférickým motorom (Toyota i Honda majú nové tisícpäťstovky). Ak vám trojvalec nevadí, spomedzi malých áut vám s čistým svedomím môžem odporučiť len koncern: VW Polo, Škodu Fabia a Seat Ibiza. Prípadne do mesta VW UP a Škodu Citigo, tieto dva však výhradne do mesta. Na diaľnici by ste v nich umreli za volantom. EcoBoosty od Forda v poslednej dobe majú nejaké problémy, ale asi by som sa nebál kúpiť Fiestu. Fiaty a Renaulty sú na zváženie. Rýchlo im klesá hodnota, spoľahlivosťou vraj neoslňujú a motory sú podobne zabité ako tie z PSA. Do výrobkov PSA by som nešiel vôbec. Stačil mi ten zážitok s Citroenom C3. U kórejcov by som asi vybral Hyundai i20 a i30, Kia mňa osobne neoslovila, ale tú nadštandardnú záruku asi nemajú pre nič za nič. Ak chcete výlučne štvorvalec tak sa pole výberu radikálne zmenší. Elitou je Honda Jazz, Mazda2 a Toyota Yaris. Pri prvých dvoch už však treba riadne priplácať za výbavy, takže najrozumnejšou voľbou sa tak stáva Toyota Yaris. Z tých normálnych cenoviek stoja za zváženie Suzuki Swift a Ignis, Hyundai i20/i30 a Kia Rio. U mňa vyhral Ignis, ale Swift a i20/i30 sú dobrou voľbou. Ak vám nevadí bizarnejší dizajn aj Baleno môže byť rozumné vozenie. Inde štvorvalec nenájdete.
A inak viete čo. Každý si môže kúpiť to, čo sa mu páči, takže tie moje kydy nemusíte vôbec brať do úvahy. Podle vkusu každého soudruha 😉
Be First to Comment