Press "Enter" to skip to content

Úprava ZXS48k Issue4S > 128k

Je až na neuverenie, že na budúci rok táto skvelá úprava oslávi už 20 rokov svojej existencie. Za tú dobu som len ja sám upravil zhruba 15 počítačov a viem aj o ďalších ľuďoch, ktorí si to zrealizovali minimálne na svojom počítači. Po čase som opäť upravoval jeden počítač, a tak tu máme postrehy z realizácie.

Koho by zaujímali staršie články o tejto úprave, tak sa nemusíte boriť celým blogom. Tu je článok o tom, ako som upravoval svoju vtedajšiu Deltu. Neskôr som zadokumentoval veľmi škaredú úpravu Gumáka. K tomu len dodám, že účel svätí prostriedky, lebo som pri tom prišiel na nejaké chyby v rovniciach GALu, takže sme so Zilogom úpravu zrevidovali a odvtedy sa už nemenila. Naposledy som robil túto úpravu znova do Gumáka, opäť štýlom vrabčák, ale už to vyzerá o chlp lepšie. Ale poďme späť do súčasnosti.

Tentokrát požiadavka znela upraviť na 128k ZX Spectrum+, vrátane ROM zo 128k Spectra a bez vstavania AY, keďže majiteľ vlastní DivMMC+AY skombinované v jednom interface. Plusko prišlo obratom a je to pekné a zachovalé Issue4S. Počítač som riadne zaťažil soak testami, aby som si bol istý, že funguje bezchybne aj pred úpravou. Žiadne zádrhele sa neobjavili a tak som pristúpil k recapu, lebo v obraze bolo nepekné moirée, čo je neklamný znak vyschnutých kondenzátorov. Zboha som nevedel nájsť axiálne (mám ich niekde iba celý pakel, vážiaci asi kilo), tak som použil radiálne. Vzhľadovo to utrpelo, ale “na funkci to nemá vlyv”. Po opätovnom overení fukčnosti som sa konečne dostal k úprave.

Ako obvykle, najhorší je na tom ten prvý bod – vyťahať z dosky všetky pamäte, ROM a osadiť namiesto nich pätice. Ja vyťahujem aj CPU, lebo zvyknú odchádzať a pri zadrátovanej úprave sa to neskôr veľmi zle vymieňa. Tým, že tam majiteľovi osadím päticu, výmena CPU sa zjednoduší o 99.9%. Začal som teda pamäťami a tu som aj hneď narazil na prvý nešvár Issue4S.

Poďme trocha odbočiť. Ja osobne som mal toto issue za kvalitné PCB s odstránenými závadami, ale opak je pravdou. Podľa mojich zistení doska má tenučké plátovanie medi a prekovy sú krehké ako alobal. Stačí nedokonalejšie odsatie cínu, voľným okom neviditeľné a okamžite sa trhajú aj prekovy, aj cesty. Ak budete túto dosku opravovať alebo upravovať, odporúčam nemilosrdne staré súčiastky vycvaknúť a až potom zbytky poodsávať. Ušetríte si zničené cesty, prekovy a hlavne nervy.

Neskôr počas úpravy som prišiel na ďalšie nemilé prekvapenia. Táto doska nevychádza z Issue 4B, ako som si pôvodne myslel, ale je odvodená od Issue3, so všetkými jeho neduhmi. To znamená, že v pozícii C64 je osadený nesprávny kondenzátor 100p (má byť 180p), takže adresy sú nestabilné a po úprave na 128k počítač padá. Ďalší nešvár je v multiplexeri pre VRAM. Od Issue 4A je totiž /RAS tvarovaný a spozdený dvomi voľnými hradlami z IC24 a až potom je pripojený k selectom video muxu. 4S to má po starom, len oddelené odporom, a je to tiež dosť podstatná chyba. S niektorými 4116 to po zahriatí spôsobuje také náhodné prskanie v obraze, podobné pršaniu, len nie také výrazné a nevylučujem, že to môže nastať aj s niektorými 4164. Mne to po úprave dokonca vyhadzovalo priamo chybu muxov (IC3 a IC4), ale že sú v poriadku som zistil až v testeri, potom čo som ich vytiahol z dosky. Takže mi neostávalo nič iné, ako vytiahnuť z dosky aj IC24 a dorobiť tvarovanie /RAS podľa Issue 4A. Ďalšie zmrdstvo sa prejavuje len ak ešte používate modulátor. Na mieste TR1 a TR2 osádzali C945, ktorý je svojimi parametrami pre ten účel nevhodný a spôsobuje to nepríjemné biele šmuhy v obraze. Riešením je tam dať nejaký tranzistor parametrami bližší pôvodnému ZTX313. Ale poďme už späť k úprave.

Ako som spomínal vyššie, pre šetrnejšie odstránenie pôvodných pamätí som všetky vycvakal, vrátane ROM a zbytky už som pohodlne poodsával. Osadil som namiesto nich pätice a do nich nové pamäte. CPU som chcel zachovať, tak som sa s ním šialene natrápil, ale podarilo sa mi ho dostať von bez ujmy na doske, i CPU to prežilo. Následne som upravil napájanie pamätí vo VRAM, pridal som tranzistor na blokovanie /ROMCS (dá sa pekne osadiť do prepojok H/N) a osadil som naprogramovanú 27C256. Pre overenie funkčnosti počítača v 48k režime, ešte bez pripojenej 128k logiky je potrebné dočasne A7 vo VRAM pripojiť buď k zemi alebo VCC, aby to nerobilo psie kusy. Taktiež treba dočasne priviesť VCC na A14 EPROMky, aby sa zabezpečilo, že nabehne 48k ROM. Počítač nabehol bez problému, tak som ho opäť potrápil soak testami.

Keď nejavil známky nestability, odpojil som dočasné spoje, upravil som A15 aby šlo od CPU len na zbernicu a ku konektoru klávesnice, odpojil som A7 hornej RAM od multiplexera a na kus univerzálky som si zadrátoval logiku úpravy. A keďže sa má človek zlepšovať, rozhodol som sa, že tú úpravu napojím celú odspodu. Nie je to žiadna sranda, pretože sa jedná o 23 spojov. Keďže v Plusku je plno miesta, šlo pekne osadiť 26 pinový zalomený konektor a pomocou IDC konektora som sa pripojil k doske. Takže je to pekne odpojiteľné pre prípad, že treba dosku vybrať von. Ako to celé vyzerá môžete vidieť na nasledujúcom obrázku.

Plusko 128k

Zhora vidno len drobné úpravy – recap, oprava /RAS, blokovanie /ROMCS, presmerovanie napájania pre VRAM. Už nezavadzia ani ten chladič, lebo som tam osadil kvalitný menič TRACO, takže Spectrum už nebude tak kúriť. Zospodu už to tak úhľadne nevyzerá, ale iná možnosť nie je a podstatné je, že to funguje. Po pripojení všetkých drôtov som všetko riadne skontroloval a očistil. Úprava behala na prvé zapojenie, ale ako už viete, dlho som sa netešil. Počítač náhodne padal a v obraze sa objavovali drobné artefakty. DiagROM hlásila chybu v banke č.4 a náhodné chyby VRAM. Výmena pamätí nepomohla a úprava je niekoľkokrát overená, takže som vedel, že to nebude ňou, ale jej kombináciou s Issue4S. Takže som to zanalyzoval a výsledok už ste čítali vyššie.

Najprv som vymenil C64, čo hneď pomohlo na náhodné padanie a zároveň sa stratila chyba v banke č.4. Náhodné chyby VRAM sa potupne pretavili až na chybu multiplexera, ktorú som fixol podľa Issue4A, ako som už tiež spomínal. Po týchto úpravách sa počítač rozbehol a bez zaváhania mi absolvoval niekoľko hodín soak testov.

Nakoniec som ešte podľa želania prerobil UHF výstup na video out a počítač som poskladal. Aktuálne ho plánujem ešte deň-dva potrápiť soak testami, hrami a demami ale myslím, že už je plne funkčný a maximálne stabilný. Ako som starší, odráza ma od tejto úpravy len jej komplikovaná realizácia.

Čo je do budúcna určite zaujímavé, tak na Oldcompe sa objavili fotky tejto úpravy vo forme modulu od člena caga. Navrhol si ju sám a výrazne sa znižuje počet drôtov pripájaných do dosky. Poskytol mi aj podklady, takže nabudúce už asi použijem tento jeho variant. Do Gumáka sa to asi nevojde, ale osadeniu do Pluska nič nebráni. Ja mám niečo podobné v pláne už dlho, len sa neviem k tomu dokopať. Chcel by som ešte nižšiu verziu, ktorá by sa osadila len do oblasti CPU, ROM, a tesne ponad multiplexery. Takže ak by sa použili nízke precízne pätice a piny ako má caga, tak by sa to vošlo aj do Gumáka. Ale bohužiaľ to má u mňa nízku prioritu, takže možno to aj nebude.

Každopádne úprava je to zaujímavá, mnohokrát overená a stále sa potvrdzuje, že Zilog je mág. Využíva v tej dobe nezdokumentované správanie ULY – keď CPU pristupuje k RAM, /MREQ je aktívne, ale počas prístupu do VRAM ULA zastaví clock CPU a /MREQ je neaktívny. Logika v GALe to využíva. Rieši kombinácie A14 / A15 a pre ULA vytvára fake A15. Podľa stavu stránkovacieho registra potom natlačí stránky 2 alebo 5 na správne miesto. Premyslené, efektívne a pritom jednoduché. Je k dispozícii viacero úprav 48k>128k, ale ak o rozšírení pamäte nejakého ZXS alebo DG uvažujete, toto je bez diskusie tá najlepšia.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *